

SCHRIJFMOTORISCHE THERAPIE
Een kind ontwikkelt eerst de grove motoriek en daarna de fijne motoriek. We kunnen ook wel zeggen, van binnen naar buiten. Het kind begint eerst met bewegen vanuit de schouder, dan vanuit de elleboog, pols, handen en dan pas de vingers! Zoals op de afbeelding hiernaast te zien is, zal het kind op jonge leeftijd nog zijn hele hand gebruiken bij het schrijven. Pas vanaf een jaar of 4-5 gaat de greep van de vingers een grotere rol spelen.
In de afgelopen 10 jaar heb ik op verschillende scholen gewerkt. Zowel in Nederland als in België. Wat mij enorm is opgevallen, is dat het enorm vaak voorkomt dat kinderen de verkeerde schrijfhouding hanteren
​
De oorzaak van schrijfproblemen kan uiteenlopen. Het is belangrijk dat we deze oorzaak vinden, want is bepalend voor het behandelplan. Hieronder een aantal voorbeelden die de oorzaak kunnen zijn van schrijfproblemen

ONRIJPHEID
Onrijpheid
Het kan voorkomen dat de ontwikkeling van de handmotoriek nog niet rijp genoeg is om efficiënt te leren schrijven. In dit geval is de stevige basis niet gelegd. Er bestaan hiaten in de ontwikkeling, waardoor het kind zichzelf op een andere manier zal leren schrijven. Die manier kost vaak onnodig veel energie, waardoor het schrijven groot, onnauwkeurig en een stuk minder leuk is.
Oog-hand coördinatie
Het probleem kan ook een visueel probleem zijn! Er wordt niet voor niks gesproken van hand oogcoördinatie! Het is belangrijk dat de ogen, zonder moeite op nabije afstand kunnen samenwerken. Lukt het niet om op de lijntjes te schrijven? Is het kind bang voor de kantlijn? Zijn er onregelmatige spaties?
OOG-HAND
COÖRDINATIE
Schrijfhouding
Hoe zit het kind aan de tafel? Of ligt het kind? Misschien dekt het kind 1 oog af en kijkt het maar met één oog. Lijkt het hoofd te zwaar voor het lichaam?
SCHRIJFHOUDING
Concentratie
Hoe is de concentratie? Kan het kind zich eigenlijk wel focussen op de taak? Lukt het het kind überhaupt om rustig stil te zitten? Een slechte concentratie kan zeker ook een gevolg zijn van moeite ondervinden in visuele taken en/ of onrijpheid. Het kan zelfs een teken zijn van een algehele ontwikkelingsachterstand.