De geluidjes en de bewegingen die baby's van een paar maanden oud maken zijn op het oog vooral schattig en grappig om te zien. Echter zijn we ons nauwelijks bewust van het feit, dat iedere beweging een doel heeft. Als je dus denkt dat een kind zomaar schattig ligt te zijn heb je het mis!

Het kind is bezig om een stevige basis in de ontwikkeling te leggen.

Kinderen zijn bijvoorbeeld bezig met het ervaren van hun omgeving door in de ruimte te kijken, in de ruimte te voelen en zich erdoorheen te bewegen. Dit is hun manier om zichzelf en hun omgeving optimaal te leren begrijpen. De ogen leren samenwerken en langer op één punt gericht te blijven. De oren leren samenwerken en horen waar de bron van geluid is. Het kind zal voelen dat er talloze structuren zijn en dat er temperaturen zijn waar het liever bij uit de buurt blijft. Dit alles is een stuk ontwikkeling.

Wanneer zich problemen voordoen tijdens de zwangerschap, de geboorte of in de fase dat de reflexen actief zijn, kunnen zich afwijkingen in de ontwikkeling voordoen. Reflexen blijven actief of kunnen niet tot volledige rijping komen. De reflexen kunnen de baas spelen, door actief te blijven of door te weinig activiteit, onvoldoende neurale paden aanleggen, waardoor de verbinding tussen hersendelen zwak is. Dit is van invloed op de ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel en de hersenen en de samenwerking tussen linker- en rechterhersenhelft.

Als gevolg hiervan kunnen ontwikkelingsachterstanden ontstaan, zoals: uitdagingen in het gedrag, moeilijkheden met leren, problemen in de concentratie, het ervaren van stress en angst om te falen. Tevens kunnen kinderen zich asynchroon ontwikkelen, waardoor bijv. de ontwikkeling van intelligentie voor- of achterloopt op de sensomotorische ontwikkeling (bewegen, kijken, zien, ruiken, proeven, voelen) en de lichamelijke groei. Er is dan geen sprake van een leerprobleem, maar neuro-motorische onrijpheid. In het ziekenhuis worden slechts een aantal reflexen getest om te zien of er neurologische afwijkingen zijn. Echter is dit slechts beperkt en wordt er geen behandelplan opgesteld om reflexen alsnog op de juiste manier te integreren, zodat er sterke neurale paden kunnen worden gelegd en de reflexen niet meer de baas spelen. Beter-Brein doet dit wel! Met een gestructureerd schema bekijken we welke reflexen nog actief zijn en welke er onderontwikkeld zijn. Op een speelse manier gaan we, met behulp van spelletjes en bewegingen te werk. Zo wordt leren nog leuk!

Om goed te begrijpen wat reflexen zijn en hun invloed op de ontwikkeling, wordt hieronder een toelichting gegeven van het actief blijven van een aantal reflexen. Dit zijn zeker niet alle reflexen die in de praktijk getest worden.

REFLEXINTEGRATIE THERAPIE

Moro

Reflex

- overmatig zweten

- hoge spierspanning

- moeilijk ontspannen

- gevoelig voor prikkels

- afwijkende lichaamshouding

- moeilijk omgaan met stress

Spinal Galant Reflex

-moeite met stil zitten

- moeite met filteren van geluid

- problemen met zindelijkheid

- moeite met coördineren lichaam

- moeite met concentratie

Handgrasp

Reflex

- Slappe spieren in het lichaam

- Moeite met oog- handcoördinatie

- Schrijft met grote letters

- Hanteert verkeerde pengreep

- Moeite met fijn- motorische vaardigheden

Asymmetrisch Tonisch Nekreflex

- Moeite verschil herkennen rechts en links

- Coördineren van lichaamsdelen is lastig

- Samenwerking ogen

- Samenwerking oren

- Moeite met passeren middelijn

- Moeite lezen

Symmetrisch  Tonisch Nekreflex

- Moeite met overschrijven van het bord

- Visuele problemen

- Ruimtelijke ontwikkeling

- Houdingsproblemen

- Hand- oogcoördinatie

Tonisch Labyrinth Reflex

- Moeite met het evenwicht

- Stijve- of slappe spieren

- organisatorische problemen (plannen)